maandag 11 januari 2010

moeite met afscheid nemen

Het afscheid nemen van ouders is moeilijk voor kinderen, vooral de eerste dagen, maar bij sommige kinderen duurt het heel lang tot ze aan de groep gewent zijn, en ze hebben de hele dag geen zin om mee te doen met de activiteiten, ze vragen alleen maar wanneer komt mama mij ophalen?
Hoe zou jij het als een leidster aanpaken, zodat het voor het kind makkelijk wordt om gemakkelijk afscheid te kunnen nemen en dat het leuk en gezellig wordt in de groep voor dat kind?

1 opmerking:

Noëmie zei

Dit had ik met een jongetje op mijn vorige stage. Ik vond het onwijs moeilijk om met dat kindje om te gaan. Hij had het de hele ochtend op de peuterspeelzaal alleen maar over het missen van zijn moeder.
Op een gegeven moment heb ik geleerd van mijn stagebegeleider daar dat ik kon zeggen: ,, Denk maar even aan je moeder op dat moment en ze komt je zo weer ophalen. ''
Maar wat ik nu met mijn stage merk is dat je kort en krachtig moet blijven bij de kinderen. Als je zegt dat je gaat (tegen het kind) geef dan een kus (en/of een knuffel) en ga gelijk weg, begin niet nogmaals te praten met de leidster of het kind. Dit maakt het nog moeilijker als je ineens wel blijft.